Loading Amico revisited. Drawings by Amico Aspertini  and other Bolognese artists in progress...
Loading Amico revisited. Drawings by Amico Aspertini and other Bolognese artists in progress...
Start the online visit
SECTION 1
Romulus and Remus Suckled by the Wolf
Military Triumph
Coronation of the Virgin with Angels and Saints
St. Catherine of Alexandria, St. Cecilia and St. Jerome
The Goddess Collatina and the Springs of “Aqua Virgo”
Bust of a Young Man (Portrait of Giovanni Achillini)
A) Head of Christ and B) Bust of a Man Wearing a Hat
SECTION 2
Address to a Mother (The Family of Darius Before Alexander?)
Male Nudes Around a Man, Also Naked, Sitting on the Throne
2. A comparison with antiquity, a dialogue with the contemporary
Frieze with Tritons, Storks and Two Pairs of Monstrous Animals
Temptation of St. Anthony
Eurydice Killed by the Snake in the Presence of Aristaeus
Doubting Thomas
A) Fight of Centaurs and Satyrs and B) Epimenides Purifies Athens by Offering Sacrifices
Battle of Centaurs
Nereids, Tritons and Winged Putti on Dolphins
SECTION 3
Triumph of Bacchus
Adoration of the Shepherds
Model for an Altarpiece
Sezione I - Dettagli:  A) Il Francia, Madonna che adora Gesù  B) Il Francia, Morte di Cleopatra  C) Aspertini, Due soldati a fianco di uno stemmaPenna e inchiostro, carta (108 x 182 mm.) - Inv. 1673Penna e inchiostro, carta (170 x 267 mm.) - Inv. 123217Penna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, carta (208 x 193 mm.) - Inv. 178 E Penna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), carta (232 x 173 mm.) - Inv. 580 EPenna e inchiostro, pennello e inchiostro parzialmente diluito, carta (219 x 312 mm.) - Inv. 1538 OPietra nera, carboncino, pietra rossa, contorni a penna di epoca successiva, carta (390 x 285 mm.) - Inv. 1445 FA) Pietra nera, gessetto bianco, carta (185 x 142 mm.) Inv. 14372 F recto - B)  Pietra nera, pastello rosa, pietra rossa, gessetto bianco, carta cerulea (278 x 212 mm.) - 6768 FSezione II - Aspertini: A) Venere con Amore nella fucina di Vulcano  B)  Tre guerrieri che si mettono in salvo, raggiungendo la riva di un fiume  C) Gruppo di quattro donne e bambinoPenna e inchiostro, carta (165 x 250 mm.) - Inv. 15820 F rectoPenna e inchiostro metallogallico, tracce di puntinatura, tracce di pietra nera, carta (411 x 295 mm.) - Inv. 6158 FAspertini: dettagli di A) Ercole e il cinghiale B) S.Cristoforo con Gesù C) Studio per Ercole e il leone di NemeaPenna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, tracce di pietra nera, carta (202 x 364 mm.) - Inv. 1641 EPietra nera, biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore marrone (256 x 277 mm.) - Inv. 1384 EPietra nera, pennello e inchiostro diluito, carta (268 x 167 mm.) - Inv. 14139 FPietra nera, biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore marrone (256 x 277 mm.) - Inv. 1384 EA) Penna larga e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, carta (280 x 410 mm.) - Inv. 12783 F  B) Penna e inchiostro, tracce di pietra nera, carta tinteggiata con colore giallo (225 x 410 mm.) - Inv. 14515 FPenna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore verdastro (177 x 273 mm.) - Inv. 1383 E rectoPenna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore marrone (228 x 390 mm.) - Inv. 14637 FSezione III - Dettagli: A) Biagio Pupini detto Dalle Lame (documentato dal 1511 al 1551) Trionfo di Bacco  B) Biagio Pupini detto Dalle Lame (documentato dal 1511 al 1551) Trionfo di Nettuno penna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), tracce di pietra nera, carta ceruleaPenna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), tracce di pietra nera, carta cerulea (204 x 416 mm.) - Inv. 1477 F rectoPennello e inchiostro diluito di due tonalità (marrone e grigio), biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore grigio (147 x 205 mm.) - Inv. 1430 FPenna e inchiostro, pennello e inchiostro diluito, biacca (carbonato basico di piombo), carta tinteggiata con colore nocciola (370 x 240 mm.) - Inv. 1755 O

Amico revisited. Drawings by Amico Aspertini and other Bolognese artists

Discovering marvels from the collection of prints and drawings of the Uffizi

AMICO ASPERTINI'S DRAWINGS

This selection of works follows an exhibition held in the Edoardo Detti Room of the Department of Prints and Drawings from the 12th of December 2014 to the 8th of February 2015. This exhibition was the result of research into the collection of drawings by Amico Aspertini (Bologna, 1473/75-1552) stored at the museum in Florence. This study led to significant changes in the total number of drawings that we can definitively attribute to the artist, allowing for a fresh interpretation of the painter which highlights the underlying motivations behind his work. Drawings by other contemporary artists from Bologna (both native and adopted) offer a special insight into the context in which Aspertini worked, enabling a comprehensive understanding of his work.

 

CREDITS

Exhibition curated by Marzia Faietti with Roberta Aliventi, Laura Da Rin Bettina, Michele Grasso, Giorgio Marini, Raimondo Sassi.

Editing:

Roberta Aliventi

Laura Da Rin Bettina

Revisions:

Marzia Faietti

Raimondo Sassi

An introduction to the exhibition and profiles of each individual work are available on the Euploos website

 

Share